علی علی، استاد خوشنویسی معتقد است خط هنر بیرحمی است و یک استعداد دنبالهرو، استعدادی نفله به حساب میآید بنابراین بهتر است هر هنرمندی با اتکا به حسها و چیدمانهایش سبک ویژه خودش را خلق کند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، علی علی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد صفر نورزاد بیان کرد: من آقای نورزاد را میشناسم. او در سن خودش یکی از بهترینهای عرصه خوشنویسی کشورمان به حساب میآید و برای خلق آثارش زحمات زیادی کشیده است.
او گفت: نورزاد در مسیر یادگیری نستعلیق پیش من میآمد و شکسته را از استاد نوری که یکی از نوابغ خوشنویسی است، آموخته است. در خط شکسته پایه نستعلیق خیلی مهم است یعنی اگر کسی نستعلیق را خوب و سالم بیاموزد و کار کند، پیشرفت بهتر و بیشتری در شکسته خواهد داشت. نوری نستعلیق را نزد مرحوم عربشاهی آموخت و یکی از سالمترین نستعلیقها را یاد گرفت. الآن نستعلیق نوری به گونهای است که کمتر کسی میتواند حریفش باشد و نتیجهاش شکستههایی است که امروز مینویسد.
این خوشنویس افزود: ما جوانان و مسنهای خوبی در عرصه خوشنویسی داریم ولی نوع ارتباطی که به خصوص انجمن خوشنویسان برای خوشنویسی ایجاد کرده باعث شده است که خیلی از افراد نفله شوند و استعدادهای زیادی از بین بروند. یک استعداد دنبالهرو، استعدادی نفله است. من گفتم آقای صفر نورزاد باید خودش باشد و در عرصه هنری فرد دیگری نشود البته من برای افرادی چون گلستان احترام قائل هستم و میدانم که آنها آدمهای بزرگی بودند اما همانطور که آنها توانستند سبک خودشان را داشته باشند، فردی چون نورزاد نیز میتواند سبک خودش را تعریف کند و جا بیندازد. خط هنر بیرحمی است و راه زیادی برای نشان دادن خلاقیتها باز نگذاشته است اما هنرمند میتواند با حس و چیدمان خودش سبکی جدید خلق کند.
علی بیان کرد: من فکر میکنم اشکال خط این بوده که در ایران به وجود آمده است. اگر چنین هنری در اروپا و سایر کشورها پدید میآمد میدیدیم که افراد مختلف چه تاخت و تازی برایش میکردند زیرا مسئولان ما توجه چندانی به هنرهای اصیل ایرانی ندارند و اگر بخواهند آثار هنری هنرمندان را در خارج از کشور به نمایش بگذارند، به هنرمندان فعال در عرصههای هنری متداول و شناخته شده در کشورهای اروپایی و سایر کشورها فرصت دیده شدن میدهند. این در صورتی است که ما معمولا میگوییم سوغات هنری یک کشور باید به کشورهای دیگر برود.
او آشفتگی بازار را یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه عرصه خوشنویسی کشورمان دانست و گفت: هماکنون عدهای جمع شدهاند و بازار خوشنویسی کشورمان را قرق کردهاند. من شخصا زیاد کاری به بازار ندارم و در طول زندگی در عین نیاز، بینیاز بودم اما میدانم برخی از افراد در بازار به خوشنویسی کشورمان لطمه میزنند این در صورتی است که بازار میتواند به هنرمندان شایسته و مستعد کمک کند.
علی ادامه داد: ما میتوانیم با بهرهگیری از هنر خوشنویسی زبان فارسی را ترویج کنیم. در هر کشور ۳عامل ادبیات، زبان و خط نشانه فرهنگ به حساب میآیند. این عوامل به یکدیگر وابسته هستند بنابراین خوشنویسی نقش بسزایی در ترویج زبان و ادبیات فارسی دارد. امروزه خط با استفاده از تکنولوژیهای روز به سمت هنری شدن میرود. اصل کار یک هنرمند، تاثیرگذاری او است و اینکه هنر به چه سطحی برسد بستگی به کیفیت کار اساتید دارد. هر چیزی در عیار بالایش ارزش دارد.
او نحوه تاثیرگذاری نهادهای فرهنگی و هنری در ترویج هنر خوشنویسی را چنین تشریح کرد: از نظر من آدمها مهم و تاثیرگذار هستند. هر فردی که مسئول نهادی شد لزوما نباید از ابتدا به حوزه کاریاش اشراف داشته باشد اما باید بگردد و مشاوران خوبی برای خودش انتخاب کند تا بتواند با مشورت آنها به نتایج خوب و مطلوبی برسد. بزرگترین مشکل مسئولان این است که مشاورانی را برگزیدهاند که نسبت به خودشان اشراف کمتری به حوزه کاری مد نظر دارند. من بارها گفتهام حقالناس فقط این نیست که پول کسی را بخورید. بدترین حقالناس این است که حق نسلهای آینده را بخورید.
گفتنی نمایشگاه آثار خوشنویسی صفر نورزاد در گالری ابوالفضل عالی برگزار شده و تا دوم خرداد ماه سال جاری میزبان افراد علاقمندان خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما